Etik Kurul Başvuru Formları

 

 

 

Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Etik Kurulu Alt Komisyonu Başvuru Bilgilendirmesi

Sağlık Bilimleri Etik Kurulu Alt Komisyonumuz, 31.01.2024 tarihli Rektörlük Olur’u ile oluşturulmuştur. Kurulumuzun temel görevi, başvurusu yapılan araştırmanın bilimsel ve etik açıdan uygunluğunu değerlendirmek ve özellikle gönüllü bireylerin ve hastaların kişisel haklarının korunmasını sağlamaktır.

Kurulumuza, Klinik Araştırmalar Hakkında Yönetmelik (Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu - 27.05.2023 tarihli ve 32203 Sayılı Resmî Gazete) kapsamı dışındaki aşağıdaki türdeki çalışmalar için başvurulabilir:

  • Gözlemsel çalışmalar, anket çalışmaları, dosya ve görüntü kayıtları gibi retrospektif arşiv taramaları,
  • Biyokimya, mikrobiyoloji, patoloji ve radyoloji koleksiyon materyalleriyle veya rutin tetkik ve tedaviler sırasında elde edilmiş materyallerle yapılan araştırmalar (kan, idrar, doku, radyolojik görüntü vb.),
  • Hücre veya doku kültürü çalışmaları,
  • Genetik materyalle yapılan tanımlayıcı nitelikteki çalışmalar (gen tedavisi araştırmaları hariç),
  • Hemşirelik ve ebelik uygulamaları kapsamında yürütülecek çalışmalar,
  • Gıda katkı maddeleriyle yapılan diyet çalışmaları,
  • Bilgisayar ortamında yapılacak test, mülakat, ses/video kayıtlarıyla veri toplanan bilimsel araştırmalar,
  • Biyomedikal çalışmalar,
  • Egzersiz ve vücut fizyolojisine yönelik çalışmalar,
  • Antropometrik ölçümlere dayalı çalışmalar,
  • Diyet ve/veya yaşam alışkanlıklarını konu alan araştırmalar.

Komisyon, gerekli gördüğü durumlarda araştırmayı ilgili alanda uzman bir veya birden fazla uzmana inceleme için yönlendirebilir. Uzman görüşleri doğrultusunda komisyon kararı oluşturulur. Olumsuz ya da düzeltme gerektiren durumlarda, eksikler sorumlu araştırmacıya bildirilir. Araştırmacı tarafından sunulan yanıt ve revizyonların ardından verilen karar, nihai karar için Üniversitemiz Sağlık Bilimleri Etik Kurulu’na gönderilir.

 

✅İLK BAŞVURU SÜRECİ


1. Başvuru dosyası, gerekli tüm belgeleri içerecek şekilde orijinal ıslak imzalı olarak hazırlanmalıdır.

2. Belgeler, araştırmacı tarafından tek bir PDF dosyası halinde taranarak tipetik@sdu.edu.tr adresine gönderilmelidir.

  • E-posta konu kısmına çalışmanın başlığı yazılmalıdır.

3. E-posta ile gönderilen dosya ile fiziki olarak teslim edilecek dosya birebir aynı olmalıdır.

4. Islak imzalı başvuru dosyası, aşağıda belirtilen adrese elden teslim edilmelidir.

SDÜ Tıp Fakültesi Dekanlığı
Morfoloji Binası, İdari Ofisler, 2. Kat
Etik Kurul Sekreterliği

5. Fiziksel olarak teslim edilmeyen başvurular değerlendirmeye alınmayacaktır.

6. Başvurudan önce, başvuru dosyasının kontrol listesine göre incelenmesi ve eksik/hatalı belgelerin tamamlanması önemle tavsiye edilir.

7. Başvuru dosyası ön kontrole tabi tutulacak, eksiksiz ve uygun dosyalar komisyon gündemine alınacaktır.

8. Araştırmanın yürütüleceği kurumdan alınmış olan kurum izin belgesi başvuruya eklenmelidir:

  • Üniversite içi çalışmalar için: Başhekimlik Bilimsel Araştırma İzni, Ana Bilim Dalı Kurul Kararı
  • Sağlık Bakanlığı'na bağlı kuruluşlarda: Başhekimlik veya İl Sağlık Müdürlüğü ön izin yazısı
  • Birden fazla kurum/birim/ana bilim dalı  içeren çalışmalarda: İlgili tüm kurum/birim/ ana bilim dalı başkanlıklarından  alınacak  kurum izni/ ana bilim dalı akademik kurul kararı

 

✅REVİZYON BAŞVURULARI

1. Revizyon durumunda, sorumlu araştırmacı tarafından kurula hitaben imzalı bir dilekçe hazırlanmalıdır.

Dilekçede, kurulun talep ettiği değişiklikler madde madde açıklanmalıdır.

2. Dilekçe ekinde, yenilenen tüm belgeler (örneğin revize başvuru formu, güncel onam formu vb.) yer almalıdır.

3. Revizyon dosyası da:

  • PDF olarak e-posta ile gönderilmeli,
  • Islak imzalı haliyle Etik Kurul Sekreterliği’ne teslim edilmelidir.

 

ONAY YAZILARI VE SÜREÇ TAKİBİ  

  • Etik Kurul Onay yazıları  sorumlu araştırmacıya EBYS sistemi üzerinden iletilmektedir.

 

✅GENEL HATIRLATMALAR

  • Başvuru formlarındaki kırmızı renkliBİLGİ” notları silinmeli, formlar eksiksiz ve doğru şekilde doldurulmalıdır.
  • Doktora (Dr) unvanı olmayan kişiler, "sorumlu araştırmacı" olarak araştırmada görev alamazlar.
  • Araştırmaya katılacak örneklem sayısı ve kullanılacak istatistiksel yöntemler önceden belirlenmeli, gerekirse uzman desteği alınmalıdır.
  • Öngörülen çalışma başlangıç tarihi, mutlaka etik kurul başvuru tarihinden sonraya ait olmalıdır.(Örnek: Başvuru tarihi Temmuz ayı ise, başlama tarihi 15 Ağustos 2025 olabilir.)
  • Veri toplama araçları (anket, ölçek, görüşme formu vb.) taslak hâlleriyle birlikte başvuruya eklenmelidir.
  • Çalışmada yer alan tüm araştırmacıların güncel ve imzalı özgeçmişleri, etik kurulun web sitesinde yer alan forma uygun şekilde hazırlanmalıdır.
  • Hassas gruplarla (çocuklar, gebeler, ergenler, kısıtlı ya da engelli bireyler, özellikli tanı grupları vb) yapılan çalışmalarda, bu gruplara yönelik ek tedbirler alınmalı ve önlemler araştırma başvuru formu ve bilgilendirilmiş gönüllü onam formunda belirtilmelidir.
  • Kaynakça, araştırma başvuru formunun yöntem kısmına yazılacak metnin sonunda ayrı bir başlık altında verilmelidir.
  • Gerekli durumlarda, araştırma yapılacak kurumdan (Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Özel Kurum Yönetimi vb.) izin alınmalıdır.
  • Tez çalışmaları kapsamında yapılan etik kurul başvurularında, yalnızca tez danışmanı olan öğretim üyesi, sorumlu araştırmacı olarak yazılmalıdır.Bu nedenle başvuru formunda yalnızca danışman hocanın adı sorumlu araştırmacı alanına yazılmalı, tez öğrencisi ise yardımcı araştırmacı olarak belirtilmelidir.
  • Etik kurul araştırma başvuru formunda yer alan her alan açık, doğru ve anlaşılır biçimde doldurulmalıdır.
  • Tüm başvuruların hızlı ve sağlıklı şekilde değerlendirilmesi için yukarıdaki hususlara titizlikle riayet edilmesi rica olunur.

 

İş birliğiniz ve özenli çalışmalarınız için teşekkür ederiz.

SDÜ Sağlık Bilimleri Etik Kurulu Alt Komisyonu

 

 

BAŞVURU FORMLARI 

 

1. Ön Bilgi Formu 

2. Araştırma Başvuru Formu

3.a. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu (Çocuk)

   b. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu (Yetişkin)

4. Gizlilik ve Yayın Taahhütnamesi

5.Anket Çıkar Çatışması Taahhütnamesi

6.Arşiv Materyali Kullanımına İlişkin Taahhütname

7. Bütçe Kullanımına İlişkin Taahhütname

8.Araştırma Bütçe Formu

9.Özgeçmiş

10. Kontrol Listesi